hallo hallo

Turforslag

I H.C. Andersens fodspor

En byvandring rundt i den gamle del af Odense. Hør de mange spændende fortællinger, der knytter sig til vores kendte eventyrdigters barndom i Odense. Vi kommer igennem de mange hyggelige små brostensbelagte gader, ned til vaskestedet ved Odense Å og Eventyrhaven ved Skt. Knuds Kirke. På turen kommer vi også ind i selve Domkirken og hører historien om Knud den Hellige, som ligger begravet i krypten.

Gå med i H.C. Andersens fodspor – en opdagelsesrejse for børn og deres voksne

Denne tur henvender sig til børnefamilier, som gerne vil se og høre lidt om vores kendte eventyrdigter på en lidt anderledes måde – med børnene som udgangspunkt. Til denne helt specielle dag har guiden medbragt en rygsæk, hvori der gemmer sig spændende ting og sager. Man ved aldrig hvad der sker….- men, det har helt sikkert noget med HCA at gøre.

Historisk pub-walk i Odense centrum (evt. med ølsmagning)

Øllet har altid haft en evne til at få folk til at tale. Her i Odense har vi mange gode ølhistorier og anekdoter. Guiden fortæller mens vi går gennem de små, hyggelige gader og undervejs vil vi kigge ind på én af Odenses spændende værtshuse. På turen kommer vi forbi flere af byens steder, der har været med til at gøre Odense lidt mere fornøjelig. En vandring i lasternes fodspor fra fortid til nutid.

Skæbnefortællinger

Iført sort kappe tager skæbnefortælleren dig på en (u)hyggelig vandring, Du vil på denne aften høre sælsomme historier fra Odenses mørke fortid. Konger, der aldrig har fundet hvile, en adelsjomfru, der blev halshugget, den sælsomme å-mand…og andre grusomme skæbner – hårene vil rejse sig på dit hoved og personerne stå lyslevende for dit åsyn. Kom med hvis du tør…

Carl Nielsens liv

Tag med i Carl Nielsen Museet i Odense og få fortællingen om Carl Nielsens liv fra hans fynske barndom til livet som den største danske komponist nogensinde. Fortællingen vil også omfatte hans kone, billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen, der var én af de store kvindeskikkelser i det danske kunstmiljø omkring århundredeskiftet.

Egeskov

Egeskov er nok en af de smukkeste herregårde, vi har på Fyn. Her er mulighed for at komme indenfor på selve slottet, hvor guiden viser rundt og fortæller de mange spændende historier, der knytter sig til stedet. Desuden er der mulighed for en omvisning i den store flotte park, der omkranser Egeskov.

Den Fynske Landsby

Oplev det fynske landsbysamfund som det så ud i 1800-tallet. De fattige husmandssteder, de rige bøndergårde, vandmøllen, præstegården og mange andre. Tiderne har ændre sig fra Danmark var et lille landbrugsland, men i Den Fynske Landsby træder vi straks tilbage til dengang, hvor hestene endnu var i brug som arbejdskraft på markerne og vore dages moderne hjælpemidler ikke fandtes.

Odense Domkirke

Drabet på Kong Knud af Danmark og hans senere helligkåring, blev starten på det, vi i dag kender som Skt.Knuds Kirke (Odense Domkirke). Hør den spændende historie om domkirkens tilblivelse og kom med i krypten, hvor Kong Knuds knogler udstilles i et helgenskrin. I krypten findes desuden de kongegrave, der knytter sig til den imponerende altertavle udført af den lübske billedskærer Claus Berg. Altertavlen, der i dag befinder sig i Domkirken blev bestilt af den danske dronning Christine gift med Kong Hans. Altertavlen regnes blandt det ypperligste
middelalderkunst i Danmark.

Rådhusrundvisning

Odense Rådhus er placeret i byens gamle midtpunkt på Flakhaven, og består af en en ældre og en nyere del. På rundvisningen vil vi bl.a. se Yans kunstværk ”Fynsk Forår”, vielsessalen med den flotte vægdekoration ”Ung lykke”, byrådssalen og den lange mindevæg over kendte fynboer, der har haft betydning for Odense fra middelalderen og op gennem tiderne.

Klostrenes Odense

I slutningen af middelalderen var der tæt på 300 munke og præster i Odense, selvom byen på det tidspunkt ikke var andet end en stor landsby målt med nutidens øjne. Klostrene lå ved Domkirken, Gråbrødre Kloster, Odense Slot og på Sortebrødre Torv, altså netop i centrum af det nuværende Odense. Vi spadserer en tur rundt og ser på disse steder mens guiden fortæller om hvilken betydning de gejstlige personer har haft for byen – både fordi de fungerede som byens fattigforsorg og hospitalsvæsen, men også fordi de mange udenlandske munke bragte nye kulturelle strømninger med sig, lige fra byggeteknik til den svære skrivekunst.

Brandts Klædefabrik

Brandt er Odenses kulturelle mødested, men samtidig rummer de gamle bygninger et væld af spændende historier. Gå med en tur rundt i området, nyd de smukke bygninger og hør om tiden hvor Brandts var en af de førende virksomheder i byen og om hele den ombygningen til det nuværende kulturelle centrum.

Dramaernes Plads

Odense centrum er fyldt med drama. Lyt til begivenheder i Domkirken, klosterhaven, rådhuset og på Klingenberg. Det er barsk, men sand Danmarkshistorie fra 1086 til vor tid.

Næsbyhoved Slotsbanke

Engang Asegudens Odins borg. I middelalderen flyttede den danske dronning Christine med sit hof til Næsbyhoved Slot hvor hun blev til sin død. Det gamle slot er for længst væk, men det imponerende voldsted gemmer stadig på fantastiske fortællinger. Gå med en tur i skoven og hør om stedet før nu, sammen vil vi begejstres når vi mærker historiens vindpust på den gamle borgbanke midt i den gamle bøgeskov.

Svanen (en sejltur i Odense havn og på Odense kanal)

Odense havn er ikke en naturlig havn. Ombord på turbåden ”Svanen” vil guiden fortælle om dengang man med håndkraft skabte Odense Havn og Odense Kanal. I disse år er den engang så driftige havn igang med en forvandling. Havnemiljøet, dets huse og mennesker ændrer sig. På turen ud gennem Odense Kanal vil guiden fortælle om nogle af de gamle havne- ogkanalvirksomheder. Hør historien om de store inddæmningsarbejder og om den gamle losseplads Stige Ø, der er blevet til et fantastisk stykke natur og rekreativt område.

Jernbanegade – Odenses parisiske boulevard

Jernbanegade i Odense blev anlagt efter udenlandsk forbillede – som en parisisk boulevard, der førte ned til statsbanegården. Banegården er forlængst væk, men langs Jernbanegade ligger stadig de gamle fornemme bygninger. Ingen rejsende skulle være i tvivl om at Odense var en by med ambitioner.